INTYG OM REN BÅTBOTTEN – BAKGRUND OCH INSTRUKTIONER
OBS: VANLIG MISSUPPFATTNING: ALLA MED BÅTPLATS I KABK SKA LÄMNA IN INTYGET OAVSETT OM DU HAR OMÅLAD ELLER MÅLAD BÅTBOTTEN !

I flera år har vår förening haft ett omfattande miljöarbete tillsammans med Järfälla Kommun där vi allt eftersom får fler och fler båtbottnar sanerade. I detta fortgående jobb har vi nu, efter flera år, kommit till den punkt där ALLA båtar som sjösattes 2024, var sanerade eller omålade. Har du inte sanerat din båtbotten, så får det inte längre göras på vår hamnplan.

Torsdagen den 17 april 2024 skickades en e-post med en PDF-blankett till alla med båtplats i Kallhälls Båtklubb. Bilagan i meddelandet är ett intyg om att du har en ren båtbotten, dvs en botten som är omålad eller sanerad dvs. inte är målad med miljöfarlig färg.

Instruktioner till intyget ( … som du kan ladda ner här. )

• Öppna bilagan och fyll i på skärmen
  • Spara ner på din dator (och eventuellt skriva ut ett eget exemplar)
  • Skapa ett e-post meddelande med endast ditt namn i rubrikfältet och bifoga din sparade (och ifyllda) pdf-bilaga till OBS ADRESSEN: intyg@kabk.org
  • Om detta inte fungerar för dig finns det utskrivna pappers-exemplar i klubbhuset – dessa kan läggas i brevlådan till styrelserummet.
  • Intyget måste vara inskickat innan du tvättar båten eller innan sjösättning 2025.
  • OBS – om du skickar ditt intyg digitalt (e-post) behövs inget fyllas i på raden ”Underskrift”

Pappers-ex. läggs i brevlådan för styrelserummet.

VIKTIGT ATT FÖRSTÅ:
Det returnerade intyget är en förutsättning
– dels för att få tvätta din båt på hamnplan efter upptagningen 2024
dels för att få sjösätta 2025. Detta gäller alla; även trailerbåtar som sjösätts enskilt och nya båtar som kommer sjövägen.
– 2024 är som sagt det sista året man får sanera på vår hamnplan. Behöver du sanera din båt under 2025 så får det inte längre göras på vår hamnplan.

Båthälsningar !
Miljökommittén och styrelsen i KaBK