Vagbrytaren 2019

Vågbrytaren 2019-06-15


Till startsidan! Uppdaterad 19 juli 2019

 

Onsdag den 12 juni.  Vågbrytaren på plats!!!
En otrolig föreställning för oss som kunde titta på denna händelse!
f

Strax efter  kl. 07.00 på onsdagen den 12 juni anländer 2 bilar med varsin trailer. På dessa var lastade farkoster i storlek som vår gamla bojpråm men mycket eleganta med el-spel och moderniteter. Därefter anlände 2 monsterbilar med trailer, lastade med motvikter till den enorma kran som skulle komma. Den anlände strax efter och parkerade i läge vid vår sjösättningsramp. Den var också ett monster till kran.  Det är en bjässe som väger närmare 50 ton. Därefter påbörjade de med att lyfta på motvikter på kranen. Det tog en bra stund innan allt var på plats.  Efter en stund så anländer nästa bjässe till långtradare nu med den stora pontonen. Allt är så otroligt imponerande stort. Vi är ganska många från KaBK som kollar på detta.
Nu börjar lyftet av pontonen och det blir ett skådespel att se hur kranen lyfter pontonen, som är 20 m lång och väger 25 ton . Det går otroligt fint och de sjösätter denna bjässe utan att ta bort Y-bommarna. De lägger i den ut på snedden. Elis plåtade frenetiskt och det gjorde fler av de andra deltagarna. Sedan börjar de montera på skoningen på den ena långsidan, som varit bortmonterad under frakten. De lastar på de enorma kättingarna och andra prylar. Kranen lyfter i 3 betongklumpar på c:a 1.6 ton vardera och placerar dem på botten mellan de närmaste Y-bommarna på vänstra sidan om vår ramp. Sedan sjösätter de deras bojpråm, en katamaran med 60 Hkr Mercurysnurra därbak. De använder sedan den för att bogsera pontonen ut på plats. De fixar denna bjässe så elegant och får in den mot vårt nya landfäste och fäster landkättingarna provisoriskt först. De har kastat ut några småankare på var sida om pontonen lite längre ut för att hålla pontonen på plats.  Sedan var det dags att dra landgången på plats mot landfästet. Då användes bojpråmens el-spel igen för att dra fram den på plats där fästena hade monterats. Sedan hämtade de betongklumparna med bojpråmen, som hade ett el-spel, och det syntes att det var tunga lyft för båten sjönk ned ordentligt. De lade ut 2 av betongklumparna på utsidan och en på insidan. Sedan var det dags att rikta upp pontonen och det gick hur bra som helst. Gubbarna visste precis hur det skulle gå till. Vid 13-tiden var pontonen på plats och det var bara glidplåten för landgången som skulle monteras. Vi åkte hem innan för vi var så trötta efter att ha gått och stått hela tiden för att föreviga detta enorma skådespel. Roligt att ha sett hur det går till.

Elis Pettersson   


Till startsidan!