|
Onsdag den 12 juni. Vågbrytaren
på plats!!! En otrolig föreställning för oss som kunde titta på denna
händelse!
fStrax
efter kl. 07.00 på onsdagen den 12 juni anländer 2 bilar med varsin
trailer. På dessa var lastade farkoster i storlek som vår gamla bojpråm men
mycket eleganta med el-spel och moderniteter. Därefter anlände 2
monsterbilar med trailer, lastade med motvikter till den enorma kran som
skulle komma. Den anlände strax efter och parkerade i läge vid vår
sjösättningsramp. Den var också ett monster till kran. Det är en
bjässe som väger närmare 50 ton. Därefter påbörjade de med att lyfta på
motvikter på kranen. Det tog en bra stund innan allt var på plats.
Efter en stund så anländer nästa bjässe till långtradare nu med den stora
pontonen. Allt är så otroligt imponerande stort. Vi är ganska många från
KaBK som kollar på detta. Nu börjar lyftet av pontonen och det blir ett
skådespel att se hur kranen lyfter pontonen, som är 20 m lång och väger 25
ton . Det går otroligt fint och de sjösätter denna bjässe utan att ta
bort Y-bommarna. De lägger i den ut på snedden. Elis plåtade frenetiskt och
det gjorde fler av de andra deltagarna. Sedan börjar de montera på skoningen på den ena långsidan, som varit
bortmonterad under frakten. De lastar på de enorma kättingarna och andra
prylar. Kranen lyfter i 3 betongklumpar på c:a 1.6 ton vardera och placerar dem på
botten mellan de närmaste Y-bommarna på vänstra sidan om vår ramp. Sedan sjösätter de deras bojpråm,
en katamaran med 60 Hkr Mercurysnurra därbak. De använder sedan den för att
bogsera pontonen ut på plats. De fixar denna bjässe så elegant och får in
den mot vårt nya landfäste och fäster landkättingarna provisoriskt först. De
har kastat ut några småankare på var sida om pontonen lite längre ut för att
hålla pontonen på plats. Sedan var det dags att dra landgången på plats
mot landfästet. Då användes bojpråmens el-spel igen för att dra fram den på
plats där fästena hade monterats. Sedan hämtade de betongklumparna med bojpråmen,
som hade ett el-spel, och det syntes att det var tunga lyft för båten sjönk ned
ordentligt. De lade ut 2 av betongklumparna på utsidan och en på insidan. Sedan var det dags att rikta upp pontonen
och det gick hur bra som helst. Gubbarna visste precis hur det skulle gå
till. Vid 13-tiden var pontonen på plats och det var bara glidplåten för
landgången som skulle monteras. Vi åkte hem innan för vi var så trötta efter
att ha gått och stått hela tiden för att föreviga detta enorma skådespel.
Roligt att ha sett hur det går till.
Elis Pettersson
|